Veilig online kopen, hoe doe je dat?

Nederlanders hebben in 2020 een kleine € 27 miljard online uitgegeven. Het aantal webshops groeit nog altijd waardoor de keuze voor consumenten toeneemt. Veel online winkels zijn betrouwbaar, maar dat geldt helaas niet voor alle webshops.

Een laptop die openstaat met een winkelmandje ervoor met een symbool voor online winkelen

Dat laatste kan tot vervelende situaties leiden. In het ergste geval heeft u wel betaald maar krijgt u de bestelling niet geleverd. Controleer daarom de webwinkel van uw keuze voordat u er iets koopt.

Webwinkel controleren
Er zijn meerdere manieren om te controleren of een webwinkel bonafide is of niet:

  1. Controleer het keurmerk
    Voor webwinkels bestaan er meerdere betrouwbare keurmerken. Voert de webwinkel van uw keuze een logo van zo’n keurmerk? Klik dan niet op het logo, maar controleer via de website van de keurmerk-organisatie of de desbetreffende winkel ook echt is aangesloten. Als u op het logo klikt en de shop wordt gerund door boefjes, is de kans groot dat u naar een valse webpagina wordt geleid.
  2. Controleer de gegevens
    Twijfelt u? Controleer dan de gegevens van de webwinkel. Klopt het KvK-nummer? Hoe transparant zijn de contactgegevens, de leveringsvoorwaarden en het retourbeleid? Onvolledige informatie kan betekenen dat het om een minder betrouwbare webwinkel gaat.
  3. Controleer reviews
    Een goede manier om de kwaliteit en service van een webwinkel te controleren, is het lezen van reviews. Maar pas op: reviews op de website van de webshop kunnen fake zijn. Daarom is het veiliger om bijvoorbeeld vergelijkingswebsites of onafhankelijke bronnen te raadplegen.

IDEAL
In Nederland is IDEAL de meest gebruikte manier om online aankopen af te rekenen. Het werkt eenvoudig en snel, maar iDEAL-betalingen zijn niet verzekerd. Gebruik IDEAL dus alleen als u zeker weet dat u de webwinkel in kwestie kunt vertrouwen.

Creditcard
De veiligste manier om uw internet-aankoop te betalen, is na ontvangst. Er zijn helaas niet veel webwinkels die deze mogelijkheid bieden. De één na beste manier is om de bestelling met uw creditcard te betalen. Worden de goederen niet geleverd, dan krijgt u in de meeste gevallen uw geld terug. Uiteraard moet u wel aantonen dat u contact hebt gezocht met de leverancier en dat die zijn verplichtingen niet nakomt.

Paypal
Ook Paypal biedt een aankoopverzekering, maar de procedure is een stuk ingewikkelder, bewerkelijker en langduriger. Zo moet u eerst een geschil openen met de verkoper. Komen jullie er binnen drie weken niet uit? Dan kunt u het geschil omzetten naar een vordering. Maar de verkopende partij kan dit ook doen. Verder neemt PayPal naar eigen goeddunken een beslissing, inclusief het automatisch sluiten van een geschil of vordering.

Rechtsbijstandverzekering
Mocht er een conflict ontstaan tussen u en een webshop, dan kunt u vaak terugvallen op uw rechtsbijstandverzekering. Juridisch geschoolde medewerkers adviseren u dan wat u moet doen en kunnen vaak helpen met het opstellen van brieven. U moet uiteraard wel weten wie er achter de webwinkel zit en bewijs leveren. Verder zijn niet alle geschillen altijd gedekt.

Meer informatie
Heeft u vragen over dit artikel? Wilt u een rechtsbijstandverzekering afsluiten of heeft u vragen over uw lopende rechtsbijstandverzekering? Neem dan even contact met ons op.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.